top of page
Search

הלייבלים הגדולים לפעמים ממש הורסים!


הלייבלים הגדולים לפעמים ממש הורסים. שני דוגמאות מה10 שנים האחרונות - על אומנים שהשירים הכי מוצלחים שלהם - גם מוסיקלית (נתון לוויכוח) וגם מסחרית (עם מספרים אי אפשר להתווכח) היו דברים שהם הוציאו עצמאית, בלי תקציב, בלי "ידע מקצועי" ועשו בית ספר ללייבלים (ברמות של סוני ו-וורנר כן?) ב-ה-כ-ל. במוסיקה, בשיווק, במיתוג ובעיקר במשהו שאי אפשר כל כך לכמת - פקטור הפראשנס...


הזמרת הקנדית "לKIESZA" הוציא את "hideaway" לבד שגרף עד היום 426 מיליון וקצת צפיות ביו-טיוב 700מיליוןi סטרימינג סה"כ. פלטינום בארה"ב ואנגליה. הצלחה במצעדים. הכל לבד. את המוסיקה כתבו הלחינו והפיקו היא ומפיק מוסיקלי. את הקליפ היא עשתה עם חברים שלה מהלהקת ריקוד שלה, השיווק והיחצ לא יודע - אבל לא מרגיש שמוערב פה כסף גדול. התוצאה? להיט היסטרי עם קליפ מעלף, הצלחה, טורים. בום.

לאחר מכן חוברת ללייבל, מקיפה את עצמה ב"אנשי מקצוע" וזה לא דופק. המוסיקה לא משהו, הקליפים לא משהו... משם הכיוון הוא יחיד - נפרדת מהלייבל אחרי תלונות שהם "תוקעים" לה את המוזה, מעכבים את המוסיקה ובכללי לוקחים משהו סופר מוצלח - והורסים אותו. עכשיו היא חזרה להוציא מוסיקה לבד וכנראה שלא תשחזר את ההצלחה של Hideaway אבל מה שבטוח - שומעים שיותר טוב לה. ואם אתה חובר ללייבל ולא עושה בוכטה של כסף (נגיד לפחות מי זיליון ממה שהייתה עושה לבד) וגם רע לך - אז מה הטעם?!

עוד דוגמא זאת ראפרית בשם "Kreayshawn" שהוציא שיר בשם "גוצי' גוצי" i שהיה כנראה הפעם הראשונה שלייבל גדול החתים אומן מיו טיוב. הטראק עשה עד היום 66 מיליון צפיות ביו טיוב - אבל היה להיט ענק בארה"ב. והוביל להחתמה בסוני. ולתור הופעות בכל הקולג'ים בארה"ב שזה המקביל למופעי עיריות לאומנים בארץ - אולי אין הרבה תהילה אבל יש מלא כסף.


אבל... המופעים היו גרועים. רואים ביו טיוב שהיא פשוט לא יודעת להופיע. ומה אפשר לצפות מילדה בת 20+ שעובדת מבמות פתוחות ומעעגלי היפ הופ להופעות מול אלפי אנשים, יום אחרי יום? איפה ה"אנשי מקצוע" שאמורים לעשות את העבודה שבשבילה הם שם? לשפר את הסקילס של האומן ולתת מהניסיון הרב שלהם לאנשים שחדשים בתחום? או שהמטרה היום של הלייבל זה לסחוט את הלימון ולזרוק? הלייבלים שכחו שהתפקיד שלהם (היה) לבנות אומן אומנותית ומקצועית , לא פחות מאשר להצליח איתו כלכלית. כי אם האומן נותן עבודה, הכסף יגיע... אם האומן מגמגם - זה לא יחזיק מים לאורך זמן.

המופעים היו פלופים עם מלא תלונות מהקהל. המוסיקה שיצא תחת הלייבל היא פשוט נוראית... ולקח מלא זמן עד שזה יצא והבז נעלם.

בקיצור אותו סיפור. לייבל לקח משהו מוצלח והרס אותו.


אני יכול לתת דוגמא מלהקה שאני נהלתי בישראל שעשו חייל בעזרת המחשב הקטן שלהם בסטודיו וערוץ יו טיוב עם מליוני צפיות - היו הופעות, היו מכירות של מרצ'נדייס, היו אפילו הופעות של קופות פתוחות ווואללק הפגיזו במכירות! ואז הגיע לייבל / חברת בוקיניג גדולה, אם לא הכי גדולה בישראל, והם המשיכו איתם ובשנה של עבודה עם ההרכב הוציאו 0 מוסיקה.סגרו להם 1 הופעות וההרכב קרס (בעיקר נפשית לדעתי) פשוט גמרו להם על הפרוייקט.


אנחנו בתקופה שה"בעלי מקצוע" המוסיקה של העולם הישן לרוב כבר לא רלוונטים. נכון שבכל תחום יש אנשים שיש להם מגע זהב שאין לו תחליף. ותמיד נתקלים בבעיות / מצבים שרק ניסיון רב יכול לעזור לעבור אותם בהצלחה - אבל הפער כבר לא שם. יש לא מעט אומנים שעשו אימפריות מהפקות בסטודיו ביתי והסמארטפון שלהם. טאקאשי69 עשה מיליונים בכמה חודשים בלי להיות בשום לייבל או חברת בוקיניג. פשוט פתח עסק. שהמוצר זה הוא. והוא הבעלים וכולם עובדים או שותפים בעסק בשבילו ואיתו. לא שונה מזה שכמה חברים פותחים בר שכונתי. כל אחד אחראי על משהו ויוצאים לדרך.


הדרך לקדרת זהב היא כבר לא לעבוד קשה על לקבל חשיפה בסושיאל מדיה, בשביל שלייבל גדול ישים לבב ו"ירים" את הפרוייקט מעבר לקשת בענן - הקדרת זהב נמצאת מתחת לכרית של כל אומן ואומן. והלייבלים יבואו לרדוף אחרינו ולא להיפך. אם מסתכלים עיסקית - הלייבלים הגדולים/משרדי ניהול / מנהלים אישיים עושים הרבה פחות כסף ממה שעשו לפני 10 ו20 שנה - ולעומת זאת ההכנסות של אומנים עצמאים עלו במאות אם לא אלפי אחוזים - אז בהתסכלות כזאת - מי עובד יותר נכון עיסקית? אלא שיש להם תקציבים גדולים, מלא כוח אדם, קשרים וניסיון ועדיין מפילים את הכדור במלא מקרים? או הנינג'יות שמכניסים כסף על ידי עבודה נכונה, הבנה נכונה של השוק ושל קהל היעד תוך הששקעת מינימום כסף ועשיית מקסימום רווח? אל תשכחו שכל השחקנים החזקים בתעשיית המוסיקה, כולם ללא יוצא מן הכלל פיספסו בענק את עיניין המכירות באינטרנט. תעשיית האופנה לא פיספסה. תעשיית האוכל לא פיספסה. תעשיית הכלים החד פעמיים לא פיספסה. אבל תעשיית המוסיקה פיספסה. והאנשים שפיספסו את זה, הם בדיוק אלא שאחראים לחוסר יכלות לתרגם הצלחה ראשונית של אומנים כמו Kiezsa וKreayshawn להצלחה מסחרית יציבה לעומת אומנים כמו Takashie69 או Hoodiewithaboogie שפשוט עושים את זה יותר נכון.

בקיצור מה שאני אומר זה שלא צריך לרוץ לייבלים ולחפש "אבא ואמא" לפרוייקט מוסיקלי בחוץ. זה יכול לעשות יותר נזק מתועלת.



18 views0 comments
bottom of page